13/12/2018
Facebook Twitter RSS

Verkiezingscampagne

Partizan Publik stond de Amsterdamse Gemeenteraad en Burgmeester bij tijdens het mobiliseren van kiezers voor de gemeenteraadsverkiezingen 2014. De opkomst was in Amsterdam 50,1%. Dat was iets minder dan de 51,3% van 2010, maar bijvoorbeeld veel hoger dan de opkomst in Rotterdam (44%). Het opkomstcijfer zegt nog niets over de effectiviteit van de campagne. Daarvoor ontvangen we binnenkort een effectiviteit-meting van onderzoeksbureau O&S (onderdeel van Gemeente Amsterdam).

We organiseerde een klassieke campagne: de stad hing vol met de potloodposter (Stem 19 maart), in bushokjes, op veegwagens, in de trams et cetera. Het campagnebeeld werd veel gebruik op foto’s of reportages van landelijke media (NOS, NRC, Telegraaf). Daarnaast herintroduceerden we de Stadsomroeper: mannen in pak in vanuit het open dak van een 2CV Amsterdammers opriepen om hun stem te laten horen. Er waren maar liefst 365 stemlocaties, waaronder spectaculaire plekken als het aquarium van Artis. De stemlocaties werden gemarkeerd met een makelaarsbord, zodat de buurt al een week voor de verkiezing bewust werd van de stemlocaties in de eigen omgeving. Dan was er de veel besproken Stempas Actie: op vertoon van je stempas drie dagen lang bij 150 podia, winkels en bedrijven korting of voordeel. Tenslotte bakte de burgmeester op verkiezingsochtend eitjes voor een groep prominente Amsterdammers, in ruil waarvoor hij hen vroeg hem te helpen bij het wekken van de stad voor de verkiezingen. Aangemoedigd door Lauren Verster en Jort Kelder veroorzaakten ze tientallen nieuwsberichten, tv-reportages en een twitter en facebook bereik van ruim  1.000.000 mensen.

 

beeld telegraaf zw